Trädgårdstramp i Helena Hanssons lummiga trädgård

Ett 20 tal medlemmar var på plats hos Helena för att få en rundvandring i hennes lummiga skuggträdgård. Det var inga problem att hålla Coronaavstånd.

Vädret bjöd på fin kvällssol med varma strålar som bröt igenom trädkronorna ner i trädgården. Helena berättade att hon var ensam som skötte trädgården och att hon var lite av en samlare på hostor, japanska lönnar och många andra skuggväxter. Hon har framför allt byggt upp sin trädgård de senaste 10 åren och då utifrån att den ligger i skuggan och med skogen som bakgrund.

Vi kunde följa stigen in i trädgården där många japanska lönnar började slå om i höstens färger. Hostor i alla möjliga gröna nyanser och storlekar. Köksträdgården var liten men fint inramad av en häck.

Naturen börjar nu allt eftersom gå över i höstens orange och röda färger och det märks väldigt mycket i Helenas trädgård som snart kommer att lysa i höstfärgerna och bara bli vackrare och vackrare innan alla löven fälls och vinter tar vid.

Kerstin från Säffles trädgårdsförening hade lite växter till försäljning.

Helena svarade på frågor och vi kunde lugnt gå runt och insupa inspiration till vår egen trädgård.

Kvällen avslutades med fika i det sista strålarna från kvällssolen vid borden intill huset. Tack Helena för att vi fick komma till dig och din fina trädgård.

Nedan följer ett litet galleri med bilder från kvällen.